צוואה – למי היא חשובה ולמה?

צוואה, כמונח כללי, היא כל אמירה או ציווי אשר מבקש ומצפה אדם שיעשה למענו או בענייניו לאחר מותו. מהבחינה המשפטית, צוואה היא מסמך משפטי בו מורה אדם מה ייעשה ברכושו לאחר מותו, אשר יהא בר-תוקף – אם נעשה באחת הדרכים הקבועות בדין, ולא נפל בו פגם שלא ניתן לתיקון. חוק יסוד "כבוד האדם וחירותו" מכיר בזכות הקניין כזכות יסוד מוגנת. הדין מכיר, כמובן, באמת אנושית בסיסית כי זמן חיי האדם קצוב, ולפיכך יש צורך בהסדר חוקי שקובע מה יעשה עם רכוש האדם (המכונה עיזבון) לאחר פטירתו. (מתוך ויקיפדיה).

מדוע כדאי לערוך צוואה? ומהי צוואה הדדית?

אנחנו, כבני אדם, נוהגים לחמוק מעיסוק במוות של עצמנו, באופן טבעי. בואו נעצור רגע ונחשוב – מה יכול לקרות במשפחה שלנו, יקירינו ואהובינו, לאחר מותנו, אם לא טרחנו להתקין צוואה:

תכירו את בני. בני עבד כל חייו, נתן והעניק לילדיו, שמח בגאוותו כשגדלו, חיתן את בתו ושני בניו וחי עם רעייתו, אלגרה, בבית שבנו במו ידיהם. רצה הגורל ובני לקה בלבו במפתיע, ונפטר.

בתום השבעה נפגשים הבת והבנות בביתה של אלגרה, עם בני זוגם, וניגשים לעניין: מה יהיה עכשיו? מה עושים עם הדירה? המכונית של אבא? קרן הפנסיה? הרכוש שנצבר? הדירה בטבריה שבני השכיר לזוג הצעיר והחביב? לבני לא הייתה צוואה, והחוק אומר ש 50% מכל הרכוש המשותף שייך לאלגרה – והיתר מתחלק בין הילדים.
הבת חוגגת בקרוב בר מצווה לבן שלה, הבן השני מתכוון להתחיל ללמוד באוניברסיטה והבן הקטן בדיוק השתחרר, רוצה לקנות מכונית ולצאת לטייל בעולם. לכל אחד יש דרישות, בקשות ורצונות. לפי החוק, הכסף הזה שלהם!

אלגרה מסתובבת בבית הריק, לבדה, כל דבר מזכיר לה את בני וקשה לה, מאוד. היא מחליטה למכור את הבית ולעבור דירה, למקום נקי מזיכרונות.

ועכשיו, אין הסכמות בין הילדים ולאלגרה נוספו שלושה שותפים חוקיים, לכל הרכוש שצברה בחייה.

הדילמות מובנות, נכון? איך מונעים את האסון המשפחתי שמתחיל להיווצר פה?

די בקלות, האמת: נחזור לרגע בזמן – בני חי, בריא ומזמין את אלגרה לפגישה נעימה, מפוקחת ומפוכחת, אצלנו במשרד; יושבים רגועים, שותים קפה ומדברים על ההווה והעתיד.

אנחנו מתחילים בעריכת צוואה הדדית, מסמך שמורה שלאחר הסתלקותו של בני – אלגרה היא היורשת היחידה של כל הרכוש. לאלגרה אין שותפים בערכה של דירתם המשותפת, וכל עוד תבחר להמשיך ולהשכיר את הדירה בטבריה – דמי השכירות יהיו שייכים לה. הקצבה החודשית של ביטוח החיים וקצבת השארים מהביטוח הלאומי יועברו אליה – והיא תוכל להתקיים בכבוד, בעצמאות.

אחרי שסיכמנו את עניין העתיד הקרוב, אנחנו פונים למחשבה רחוקה יותר: בני ואלגרה מכירים את ילדיהם, דואגים להם ואוהבים אותם מאוד, ומבקשים למנוע צרות מיותרות שיכולות להתעורר. הם קובעים את אופן חלוקת הרכוש – שווה בשווה או באופן שונה לפי צרכי היורש, מה מגיע לכל אחד ומה, אם יבחרו, עובר לנכדים.

אנחנו מצליחים, בעריכה צלולה ורגועה של מסמך משפטי אחד, להגן על המשפחה ולהבטיח שלום בית.

שווה את המאמץ, לדעתכם?

אשמח לעמוד לשירותכם בענייני צוואה, צוואות וצוואה הדדית. אני כאן, בשבילכם.

הצטרף למגזין החינם שלי !

הרשם עכשיו וקבל אימייל ברגע שאפרסם מאמר חדש

אני מתחייבת לא לשתף את האימייל שלך עם גורם אחר. ניתן לבטל את המנוי בכל עת.